CIO:ns roll – att övertyga ledningen??

Är det bara jag som tycker att detta spårat ur? Bara formuleringen av artikeln “Så övertygar du ledningen om dina IT-projekt” tyder på att det är något fundamentalt fel i relationen mellan ledningen och CIO! Eller också är inte ledningen en ledning utan bara en kommitté som man äskar pengar från.

Detta är listan med tips till CIO om hur han eller hon skall övertyga ledningen:

  1. Koppla IT-kostnad till verksamheten
  2. Låt dem känna att det är de som styr
  3. Se till att IT verkligen fungerar
  4. Läs på och fokusera
  5. … och stoppa tekniktugget!

[From Så övertygar du ledningen om dina IT-projekt – CIO Sweden]

Inte blir det hela bättre när man kikar närmare på de 5 punkterna. Varför pratar man över huvud taget om att det är viktigt att koppla IT-kostnaden till verksamheten? Är det inte så självklart att man borde skämmas över att man sätter upp detta som första punkt?

Den andra punkten är nästan ännu mer bizarr: Låt dem känna att det är de som styr… Det hela låter som ett allvarligt fall av “wagging the dog“!

Jag tolkar detta som ytterligare en signal som pekar mot att avgörandet närmar sig. IT-avdelningen kommer inom en snar framtid inte att se ut som den gör utan bara utgöras av en liten utförande/beställande/designande enhet som ser till att IT-maskineriet fungerar. Hur vägen dit ser ut är dock lite osäker. Antingen kan IT-avdelningarna drunkna i sin egen komplexitet så att det till slut blir uppenbart att de inte levererar eller också sker det med buller och bång för att ledningen faktiskt vill ha kontrollen tillbaka. Man ser exempel på att båda saker redan händer, men jag tror att det snart kommer att ske i betydligt större skala. Gapet mellan verksamheten och IT håller nämligen på att bli ohållbart stort.

Sedan kan ovanstående lista hamna i artiklar där den hör hemma, dvs hos säljarna för fristående IT-företag som kommer med förslag på lösningar till företagens ledningsgrupper.

KategorierOkategoriserade

Kommentarer kan inte lämnas på detta inlägg.