Affärsmodellsinnovation – företagens väg mot framtiden

Efter mina föredrag om hur världen och affärsomgivningen förändras av algoritmerna blir följdfrågan nästan alltid: men hur skall vi kunna bemöta detta?

Ett delsvar på den frågan om man är ett företag är affärsmodellsinnovation. I detta inlägg skall jag kort beskriva varför förändring av affärsmodellerna krävs och därefter en femstegsmodell för hur man kan jobba med affärsmodellsinnovation.

Fortsätt läsa ”Affärsmodellsinnovation – företagens väg mot framtiden”

Är du framtidslitterat?

– Förlåt, vad sa du?

– Är du framtidslitterat?

– Vad betyder det?

– Att vara litterat betyder ju att vara beläst, d v s ha läst en del och därmed uppnått en viss nivå av bildning, men också färdigheten att kunna läsa och skriva på en viss nivå.

– Ja, jo… det har jag ju hört någon gång. Tror du jag är helt okunnig? Men framtidslitterat? Det har jag aldrig hört talas om.

Fortsätt läsa ”Är du framtidslitterat?”

Den tekniska utvecklingen sätter politiken i centrum

Vi lever i en tid då AI och smarta algoritmer håller på att förändra vårt samhälle. För varje dag tas fler beslut tas av datorer – maskiner med förmågor som överstiger de mänskliga. Tack vare att de kan sammanställa otroligt stora datamängder och allt snabbare lär sig tolka mönster utan att påverkas av ovidkommande faktorer tar de korrekta beslut i en allt snabbare takt och i en ofattbar skala.

Datorerna verkar helt enkelt att vara på väg att bli bättre än oss inom nästan alla områden.

Fortsätt läsa ”Den tekniska utvecklingen sätter politiken i centrum”

Framtiden är jätteviktig – men vad kan jag göra som chef?

Du lyssnar på ett kittlande och skrämmande föredrag om megatrender. Ny teknik som artificiell intelligens och självkörande bilar kommer att transformera vårt samhälle i grunden. Urbaniseringen omvandlar snabbt människan till en stadsboende art. Individualisering och andra värderingsförändringar förändrar oss alla och formar nya beteendemönster. Den globala ekonomin är både i kris, polariserar våra samhällen och flyttar österut mot Kina. Samtidigt förändrar klimatförändringarna förutsättningarna för hela mänskligheten.

Ja, världen förändras verkligen och det verkar gå obehagligt fort.

Men hur påverkar dessa megatrender egentligen mig och min organisation?

Vad borde vi egentligen göra för att möta framtiden?

Trots att dessa megatrender känns så viktiga och självklara är det oftast svårt att dra några konkreta slutsatser. Speciellt när vi i vardagen arbetar mot mål som ligger på vecko-, månads- eller kvartalsnivå.

Svårigheten ligger i att megatrenderna existerar i en annan tankedomän än den egna verksamheten . De är tankemönster som existerar på olika nivåer. Och våra hjärnor har alldeles för lätt att hoppa mellan dessa, men det är när vi skall koppla ihop dem med görandet det verkar saknas något.

Fortsätt läsa ”Framtiden är jätteviktig – men vad kan jag göra som chef?”

Viktigaste muséet inför framtiden?

Muséer brukar med några få undantag handla om det förflutna. Och i den mån historien kan lära oss något väsentligt inför framtiden är de flesta muséer förstås jätteviktiga.

Under mitt helgbesök i Lund återbesökte jag ett unikt museum.

Inte ett museum som målar upp vår historia utifrån tidstypiska föremål eller lyfter fram eller ifrågasätter något om människan eller samhället genom att visa upp en samling konstverk. Utan det unika Skissernas Museum.

Och när jag gick där slog det mig plötsligt hur viktigt just detta museum kan komma att bli för mänskligheten.

Fortsätt läsa ”Viktigaste muséet inför framtiden?”

Framtidens Hållbara Affärsmodeller – en mer kompakt version

Nu har vi genomfört ytterligare ett varv av processen Framtidens Hållbara Affärsmodeller! Jag har tidigare skrivit om projektet och processen här. Denna gång körde vi tillsammans med Sahlgrenska Science Park inom deras projekt Catalyser. Deltagarna kom både från SSP och anslutna inkubatorföretag.

Fortsätt läsa ”Framtidens Hållbara Affärsmodeller – en mer kompakt version”

Feminina strategier inför framtiden?

I dessa dagar är det svårt att undvika kontrasten eller krockarna mellan manligt och kvinnligt perspektiv. Handlar det inte om kampanjer mot sexuella trakasserier och våld (som t ex #metoo-kampanjen) så hör vi inom politiken begrepp som feministisk utrikespolitik. På ytterligare andra ställen försöker insiktsfulla människor förstå relationerna mellan det feminina och det maskulina på ett djupare plan. Det senaste exemplet är det nya avsnittet av den briljanta podcasten Myter & Mysterier som handlar om manligt och kvinnligt ur ett kosmiskt perspektiv.

Den uppenbara analysen är att kvinnor har tröttnat på sin marginaliserade roll och återtar steg för steg den position som rätteligen är deras. Men det kanske finns en underberättelse som förklarar varför detta sker just nu. Kanske det traditionellt manliga angreppssättet inte längre ens fungerar med våld? Världen har kanske blivit för komplex och det behövs ett nytt sätt möta utmaningarna?

Fortsätt läsa ”Feminina strategier inför framtiden?”

Den viktigaste faktorn inför framtiden

Det är lätt att tro att framtiden är en konsekvens av ett antal yttre förändringsfaktorer. För överblickens skull kan vi samla dem under rubrikerna sociala faktorer (soc), tekniska faktorer (tek), ekonomiska faktorer (ekon), ekologiska faktorer (ekol) och politiska faktorer (pol).

Om vi beskriver dem i en matematisk funktion för hur morgondagens samhälle (m) blir så kan det se ut så här

m = f(soc, tek, ekon, ekol, pol)

Tyvärr är detta helt missvisande och till och med fel. Den viktigaste faktorn saknas: vårt förhållningssätt till vad som händer. Vårt förhållningssätt är det som styr hur vi ser på utvecklingen, hur vi reagerar, gör våra val och därmed formar vår framtid.

Om förhållningssättet är F så blir den matematiska funktionen:

m = F * f(soc, tek, ekon, ekol, pol)

Och häri ligger den stora utmaningen. Vi behöver samtala mer om vad vi vill med vårt samhälle och våra organisationer. För speciellt i en komplex och föränderlig tid är det vårt eget förhållningssätt och våra egna val som formar vår morgondag mest. 1

  1. PS. Tack till Ulf Johansson på SPEED  som använder detta matematiska uttryck för att beskriva kulturens centrala faktorer i organisationer